Przychodzi lekarz do prawnika: roszczenia pacjentów wobec podmiotów leczniczych

Przychodzi lekarz do prawnika: roszczenia pacjentów wobec podmiotów leczniczych

Roszczenia pacjentów to coraz powszechniejszy problem związany ze świadczeniem usług medycznych. Niezadowolony pacjent lub jego rodzina mają kilka możliwości dochodzenia swoich racji – w tym na drodze postępowania sądowego, zarówno w procesie karnym, jak i cywilnym. W 2020 roku liczba postępowań karnych o błędy medyczne zwiększyła się w stosunku do 2015 roku aż o ⅓ [1]! Co istotne, w przypadku skargi pacjenta odpowiedzialność może ponosić nie tylko sam lekarz, lecz także podmiot leczniczy, w którym wykonuje on świadczenia medyczne.

Jaka jest odpowiedzialność podmiotu leczniczego w przypadku błędów medycznych?

Jakie rodzaje postępowań mogą być prowadzone wobec szpitala czy przychodni w związku z popełnieniem błędu przy udzielanych świadczeniach medycznych? Co oczywiste, podmiotu leczniczego nie dotyczy odpowiedzialność karna. Odpowiedzialność podmiotu leczniczego w przypadku błędu medycznego to przede wszystkim odpowiedzialność cywilna. Ponoszą ją zarówno publiczne, jak i niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej. Możemy mieć do czynienia z:

  • odpowiedzialnością tzw. zastępczą – za szkody dokonane przez zatrudnionych w podmiocie pracowników (personel medyczny, np. lekarzy czy pielęgniarki) (art. 430 i art. 474 k.c.);
  • odpowiedzialnością własną (organizacyjną) – w przypadku, gdy roszczenia pacjenta związane są z niewłaściwą organizacją podmiotu leczniczego i jego błędnym funkcjonowaniem (art. 415 i art. 416 k.c.) [2].

O tym, jak przebiega postępowanie karne i cywilne w związku z popełnieniem błędu medycznego, pisaliśmy w tym artykule.

W przypadku popełnienia błędu medycznego przez lekarza zatrudnionego na podstawie umowy o pracę podmiot leczniczy ponosi odpowiedzialność cywilną (finansową) za szkody wyrządzone przez pracownika [4]. Placówka może domagać się od pracownika zwrotu wypłaconych roszczeń, ale tylko do wysokości jego trzymiesięcznego wynagrodzenia (art. 119 k.p.) [4]. Jeśli pracownik szkodę wyrządził umyślnie, odpowiada finansowo do pełnej wysokości tej szkody. Z kolei gdy lekarz udziela w podmiocie leczniczym świadczeń na podstawie tzw. “kontraktu”, wówczas zastosowanie ma odpowiedzialność solidarna – koszty może ponosić zarówno lekarz, jak i placówka lecznicza [2,4].

Rodzaje roszczeń – czego może domagać się pacjent od podmiotu leczniczego?

Swoich roszczeń finansowych pacjent może dochodzić w postępowaniu cywilnym. Warto podkreślić, że jeśli w procesie karnym zostanie udowodniona wina lekarza, to proces cywilny ma na celu ustaleniu wysokości wypłaty świadczeń dla pacjenta. Poszkodowany może domagać się:

  • odszkodowania – w ramach którego pacjent może domagać się np. pokrycia poniesionych kosztów związanych z błędem medycznym (np. leki, rehabilitacja);
  • zadośćuczynienia – stanowiącego swoistą rekompensatę doznanej krzywdy i powinno odpowiadać jej rozmiarowi; maksymalna wysokość zadośćuczynienia nie jest określona przepisami prawa;
  • renty – gdy pacjent utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej [2].
Sytuacje szczególne – odpowiedzialność cywilna w dobie COVID-19

Pandemia COVID-19 wywarła wręcz niewyobrażalny wpływ na funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, co znalazło swoje odzwierciedlenie w nowych rozwiązaniach prawnych związanych z opieką medyczną. Do swoistego novum prawnego wprowadzonego w związku z epidemią koronawirusa należy tzw. klauzula dobrego samarytanina[2]. 

Aby klauzula ta obowiązywała, muszą być spełnione wszystkie poniższe przesłanki:

  • doprowadzenie do nieumyślnego spowodowania śmierci, nieumyślnego lekkiego, średniego lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, nieumyślnego narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii,
  • udzielanie świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów określonych ustaw w ramach rozpoznawania lub leczenia COVID-19,
  • działanie w szczególnych okolicznościach[2].

Powyższa klauzula nie ma zastosowania, jeśli doszło do rażącego niezachowania środków ostrożności wymaganych w danych okolicznościach. Co ważne, klauzula dobrego samarytanina dotyczy zwolnienia jedynie z odpowiedzialności karnej! Nie zwalnia ona zatem z ponoszenia odpowiedzialności cywilnej, w tym z wypłaty pokrzywdzonemu odszkodowania czy zadośćuczynienia. Ponadto, klauzula dotyczy jedynie personelu medycznego udzielającego świadczeń, a nie podmiotu, w którym usługi medyczne były udzielane [2].

Lepiej zapobiegać, niż leczyć – czy podmiot leczniczy może ochronić się przed roszczeniami pacjentów?

Roszczenia pacjentów, tak samo jak błędy medyczne, zdarzały się, zdarzają się i zdarzać się będą. Co jednak może zrobić osoba prowadząca podmiot leczniczy, by zminimalizować liczbę skarg pacjentów? Ważne jest zwrócenie uwagi na kilka podstawowych elementów:

  • zadbanie o właściwą organizację pracy w placówce;
  • prawidłowe i zgodne z czasem ustawowym przechowywanie dokumentacji medycznej;
  • respektowanie praw pacjenta – w tym dotyczących dochowania tajemnicy oraz informacji; zgoda pacjenta poprzedzona informacją (na piśmie) jest poświadczeniem, że chory wiedział, jakie są możliwe powikłania czy skutki zaniechania wykonania badania czy procedury diagnostycznej;
  • ubezpieczenie – odpowiednio dobrana polisa może ochronić podmiot udzielający świadczeń.
Ubezpieczenie – bezpieczeństwo dla podmiotu leczniczego

Dlaczego posiadanie ubezpieczenia OC jest ważne dla podmiotu leczniczego? Obowiązkowe OC lekarza czy placówki leczniczej zapewnia ochronę w przypadku roszczeń pacjenta z tytułu nieprawidłowo wykonanych świadczeń zdrowotnych lub niezgodnego z prawem zaniechania wykonania tych świadczeń. Obowiązkowe OC nie dotyczy jednak szkód niezwiązanych z wykonywaniem działalności leczniczej (np. upadku ze schodów członka rodziny pacjenta), roszczeń z tytułu naruszenia praw pacjenta innych niż prawo do opieki zdrowotnej, nie pokrywa ono także kosztów porad prawnych – ochronę w tych przypadkach może zapewnić ubezpieczenie dodatkowe.

W przypadku prowadzenia podmiotu leczniczego, kluczowe jest zadbanie o jego optymalne funkcjonowanie i prawne bezpieczeństwo. Pakiet INTER Podmioty Lecznicze to kompleksowa ochrona dla placówki medycznej, zawierająca w sobie zarówno obowiązkowe, jak i dobrowolne OC, a także ochronę HIV/WZW dla pracowników. Ponadto, istnieje możliwość rozszerzenia ubezpieczenia o Ochronę Prawną – w przypadku roszczeń pacjenta zyskujemy opiekę prawną, w tym kontakt z prawnikiem czy opinie prawne na piśmie, co stanowi ważne wsparcie podczas długotrwałych postępowań związanych z błędami medycznymi.

W przypadku wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i związanych z podmiotami leczniczym warto wykupić dodatkowe ubezpieczenie, gdyż sumy gwarancyjne określone w obowiązkowym OC mogą nie być wystarczające do pokrycia wszystkich roszczeń finansowych pacjentów (w tym kosztów wypłaty wieloletniej renty). O przekroczeniach sum gwarancyjnych pisaliśmy już na naszym blogu.

Dokumentacja medyczna – niemy świadek

Spisana historia choroby to niemy świadek procesu terapeutycznego. Ze względu na tajemnicę lekarską i poszanowanie intymności chorego, często przy wykonywaniu procedur medycznych jedynymi obecnymi są lekarz i pacjent. To z kolei może nastręczać poważnych problemów z ustaleniem faktycznego przebiegu zdarzeń. Jedną z kluczowych form ochrony jest w takich przypadkach właściwie prowadzona i przechowywana przez określony ustawowo czas dokumentacja medyczna. Zgodnie z art. 29 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, dokumentacja chorych powinna być przechowywana przez podmiot leczniczy 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonany był ostatni wpis w tej dokumentacji [3]. Od tej ogólnej zasady istnieje jednak kilka wyjątków:

  • dokumentacja medyczna w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia – 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon,
  • dokumentacja związana z monitorowaniem losów krwi i jej składników – 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu,
  • skierowania lekarskie – 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza (a w przypadku niezgłoszenia się pacjenta w ustalonym terminie – 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono skierowanie),
  • zdjęcia RTG przechowywane poza ogólną dokumentacją pacjenta –10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie,
  • dokumentacja medyczna dzieci do 2 lat – 22 lata [3].
Roszczenia pacjenta – jak postępować?

Jeśli jednak mimo dobrej organizacji w prowadzonej przez nas placówce medycznej dojdzie do sytuacji, w której pacjent wystąpi z roszczeniem, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim, należy dokładnie przyjrzeć się roszczeniom pacjenta. Zwykle w kilkustronicowych pismach pisanych przez pacjentów jedynie kilka zdań jest poświęconych konkretnym faktom związanym z zaistniałą sytuacją. Najważniejsze pozostaje ustalenie rzeczywistego przebiegu zdarzenia – tutaj, jak już pisaliśmy, kluczowa jest właściwie prowadzona dokumentacja medyczna.

Należy również przedstawić pacjentowi numer polisy ubezpieczeniowej i poinformować swojego ubezpieczyciela o zaistniałej szkodzie.

Podsumowanie

W dobie powszechności roszczeń pacjentów szczególnie ważne jest przykładanie należytej wagi do prawidłowej organizacji pracy w placówce medycznej. Jednak nawet mimo to roszczenia pacjentów są często niemożliwe do uniknięcia. Kompleksową ochronę zapewnia ubezpieczenie INTER dla podmiotów leczniczych. Dobrze dobrana polisa gwarantuje spokój ducha i choć odrobinę stabilności w tych niestabilnych czasach.

Referencje:
  1. https://www.rp.pl/prawo-dla-ciebie/art8688891-odszkodowania-za-bledy-medyczne-brakuje-bieglych-i-lekarzy-sadowych (data ostatniego dostępu: 9.02.2022r.)
  2. Roszczenia pacjentów wobec placówek medycznych – zasady minimalizowania ryzyk, wykład radcy prawnego Pawła Strzelca. Webinar, 02.12.2021
  3. Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
  4. https://bml.pl/edukacja/lekarz-przedsiebiorca/obowiazkowe-ubezpieczenie-oc-indywidualnej-praktyki-lekarskiej (data ostatniego dostępu: 11.01.2022r.)
Wróć na górę

Poznaj naszą ofertę

Zamów rozmowę
Ubezpieczenie zawodu
Majątek i podróż
Życie i zdrowie
Podmiot leczniczy, apteka, firma
Studenci
  • Lekarz stażysta w pracy - ubezpieczenie zdrowotne Inter Polska
    Nowość w ofercie!

    Lekarz

    Ubezpieczenia zawodowe dedykowane dla lekarzy, które zabezpieczą przed finansowymi konsekwencjami błędów medycznych. W ofercie: OC, Ochrona Prawna, Ekspozycja na HIV/WZW.

    Ubezpieczenie zawodowe dla Lekarzy
  • Lekarz dentysta w gabinecie - ubezpieczenie medyczne Inter Polska
    Nowość w ofercie!

    Lekarz Dentysta

    Oferta ubezpieczeń z OC, Ochroną Prawną, Ekspozycją na HIV/WZW wraz z dodatkowymi klauzulami specjalnie dla zawodu dentysty (np. Stomatologiczna medycyna estetyczna).

    Ubezpieczenie dla Lekarza Dentysty
  • Pielęgniarka przy pracy - specjalistyczne ubezpieczenie Inter Polska

    Pielęgniarka i Położna

    Zabezpieczenie wszystkich sfer życia zawodowego dla Pielęgniarek i Położnych – od OC po Ochronę prawną i Ekspozycję na HIV/WZW.

    Ubezpieczenia dla pielęgniarek ✔️
  • Fizjoterapeuta - oferta ubezpieczeń zdrowotnych Inter Polska

    Fizjoterapeuta

    Oferta dostosowana do realiów i wyzwań pracy Fizjoterapeuty, a także do rodzaju udzielanych świadczeń i formy wykonywania zawodu.

    Ubezpieczenia dla fizjoterapeutów ✔️
  • Ratownik medyczny podczas pracy - ubezpieczenie zdrowotne Inter Polska

    Ratownik Medyczny

    Ubezpieczenia przygotowane specjalnie dla Ratowników Medycznych i Ratowników Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy. Ochrona w życiu zawodowym i prywatnym.

    Ubezpieczenia dla ratowników medycznych
  • Ubezpieczenie OC Dobrowolne Ochrona Prawna HIV/WZW dla Lekarza
    Nowość w ofercie!

    Lekarz Stażysta

    Ubezpieczenie dla lekarzy rozpoczynjących  pracę w zawodzie Lekarza i są na stażu dopasowaliśmy ofertę - od OC Dobrowolnej po Ochronę Prawą Ekspozycję HIV/WZW.

    Lekarz Stażysta
  • Diagnosta laboratoryjny - ubezpieczenie zdrowotne i wsparcie zawodowe Inter Polska

    Diagnosta Laboratoryjny

    Ochrona ubezpieczeniowa dopasowana do zawodu Diagnosty: OC – w zależności od formy wykonywania zawodu, Ochrona prawna, ochrona HIV/WZW.

    Diagnosta Laboratoryjny
  • Ubezpieczenie domu i mieszkania dla lekarzy - oferta Inter Polska

    Dom i mieszkanie dla lekarzy i lekarzy dentystów

    Ubezpieczenie nieruchomości od wszystkich ryzyk, zawierające m.in.: bezgotówkową organizację remontu czy naprawę sprzętu.
    Teraz ze zniżką aż 35%!

    Lekarz Nieruchomości
  • ubezpieczenie dla domu lub mieszkania lekarza kompleksowe

    Dom i mieszkanie dla medyków

    Ubezpieczenie domu lub mieszkania dla przedstawicieli zawodów medycznych z możliwością rozszerzenia o klauzulę Agresji Pacjenta.
    Teraz ze zniżką aż 35%!

    Dom i mieszkanie dla medyków
  • Personel medyczny analizujący wyniki - ubezpieczenie zdrowotne Inter Polska

    Dom i mieszkanie

    INTER Lokum to kompleksowe ubezpieczenie domu lub mieszkania z możliwością wyboru między ubezpieczeniem od wszystkich ryzyk (All Risk) lub tylko od wybranych.

    Indywidualne ubezpieczenie domu i mieszkania
  • ubezpieczenie podróży dla medyków lekarzy zawodów medycznych

    Ubezpieczenie podróży INTER Tour 365

    Ubezpieczenie podróży na cały rok, na cały świat, dla wszystkich przedstawicieli zawodów medycznych i studentów.

    Ubezpieczenie podróżne
  • Profesjonalna opieka medyczna - oferta ubezpieczeń Inter Polska

    Życie i zdrowie Medyków

    Ubezpieczenie dopasowane do specyfiki wykonywanego zawodu medycznego.
    Ochrona ubezpieczeniowa dla Ciebie i bliskich.
    Pakiet Assistance.

    Ubezpieczenie życia i zdrowia medyków
  • Personel medyczny w szpitalu - ubezpieczenie zdrowotne Inter Polska

    Prywatne ubezpieczenie zdrowotne

    Prywatne ubezpieczenie zdrowotne INTER Vision zapewni Ci dostęp do opieki medycznej na najwyższym poziomie, w komfortowych warunkach i w dogodnym dla Ciebie terminie.

    Pakiet VISION w Ofercie Indywidualnej
  • Podmiot leczniczy - specjalistyczne ubezpieczenie Inter Polska

    Podmiot Leczniczy

    Ubezpieczenia dedykowane Podmiotom leczniczym. W zakresie: OC, Asysta i Ochrona Prawna, Ekspozycja na HIV/WZW z NNW.

    Ubezpieczenia dla podmiotów leczniczych
  • Ubezpieczenie podmiotu leczniczego eksperyment medyczny

    Ubezpieczenie Eksperymentu Medycznego

    Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla podmiotów przeprowadzających lecznicze lub badawcze eksperymenty medyczne.

    Ubezpieczenia dla eksperymentów medycznych ✔️
  • Ubezpieczenie majątkowe INTER Partner dla podmiotu leczniczego, praktyki i aptek

    INTER Partner dla Medycyny

    Ubezpieczenie majątkowe INTER Partner dla podmiotu leczniczego, praktyki i aptek. Możliwość wyboru między kompleksowym pakietem a ubezpieczeniem wybranych ryzyk.

    Ubezpieczenie majątku dla medycyny
  • ubezpieczenie zdrowotne dla pracowników firmy benefity pakiety lux med enel-med

    Dla firm od 21 pracowników

    Oferta ubezpieczenia zdrowotnego przygotowana z myślą o większych firmach. Poznaj 4 warianty ubezpieczenia i wybierz ten odpowiadający Waszym potrzebom.

    Dla firm od 21 pracowników
  • Zespół medyczny w szpitalu - ubezpieczenie zdrowotne Inter Polska

    Dla firm od 10 do 20 pracowników

    Kompleksowa oferta grupowego ubezpieczenia zdrowotnego przygotowana dla małych i średnich firm. Sprawdź, jakie korzyści daje grupowe ubezpieczenie zdrowotne w INTER.

    Dla firm od 10 do 20 pracowników
  • Profesjonalne badanie medyczne - ubezpieczenie zdrowotne Inter Polska

    INTER Grupa Plus

    Grupowe ubezpieczenie na życie INTER Grupa Plus jest dedykowane dla firm o różnej strukturze i wielkości. Szeroki zakres świadczeń połączony z assistance medycznym.

    Ubezpieczenia grupowe na życie dla firm