Pracownicy z Japonii w miesiąc podnieśli wydajność o 40 proc! Drogą do sukcesu okazał się krótszy tydzień pracy. Upłynie jeszcze sporo czasu, zanim na taki eksperyment zdecydują się (o ile w ogóle) inne firmy. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na stymulowanie efektywności zespołu.
Całkiem niedawno świat obiegła informacja, że Microsoft przeprowadził w Japonii eksperyment. Otóż Japończycy testowali przez miesiąc czterodniowy dzień pracy. W tym czasie 2300 pracowników mogło cieszyć się trzydniowym weekendem i czterema dniami pracy, przy zachowaniu standardowego wynagrodzenia. Efekty zaskoczyły nie tylko technologicznego giganta. Okazało się, że wydajność pracowników wzrosła o blisko 40 proc! Większość z nich była zadowolona z jakości życia, która także uległa poprawie. Firma zapowiedziała, że ponowi testy zimą.
Polacy zadowoleni z równowagi między życiem prywatnym a zawodowym
Krótszy dzień pracy to pomysł, który pojawia się co jakiś czas w dyskusjach o jakości pracy, jako konsekwencja nasilającej się potrzeby balansu między życiem zawodowym a prywatnym. Równowaga na obu płaszczyznach przekłada się bowiem na efektywniejszą pracę i zadowolenie obu sfer życia – tej zawodowej i prywatnej. Z badań Eurobarometru wynika, że najbardziej zadowoleni pod tym względem są Duńczycy – 91 proc. Na kolejnych miejscach znaleźli się pracownicy z Austrii – z 90 proc. wskaźnikiem oraz zatrudnieni w Finlandii – 89 proc. W Polsce najbardziej zadowoleni z równowagi między życiem zawodowym i osobistym są najmłodsi respondenci – osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy, na początku kariery oraz osoby powyżej 55 roku życia, czyli takie, którym zostało jeszcze kilka lat pracy. Średnio zasada work-life balance działa u 80 proc. badanych. Jednak work-life balance, to nie jedyna motywacja, która pozytywnie wpływa na pracowników.
Oto 10 czynników, które podnoszą efektywność
- Elastyczne formy zatrudnienia.
Doświadczenia wielu firm pokazują, że motywująco działa system elastycznych form zatrudnienia. W Polsce 58 proc. zatrudnionych osób deklaruje, że w ich miejscu pracy istnieją elastyczne formy zatrudnienia. W całej Unii Europejskiej elastyczne formy pracy są jeszcze bardziej dostępne i wskaźnik wynosi 71 proc. Elastyczne formy doceniają zwłaszcza najmłodsi, którzy są na rynku pracy od kilku lat.
- Dofinansowanie urlopu.
Z badania Pracuj.pl wynika, że 34 proc. pracowników czułaby się zmotywowana do pracy, gdyby pracodawca oferował dofinansowanie urlopu. Niestety w rzeczywistości na taki benefit może liczyć 24 proc. badanych. Co ważne, aż 72 proc. badanych odpowiedziało, że dofinansowanie urlopu zaproponowane przez konkurencję, byłoby wystarczającym powodem do zmiany pracy.
- Szkolenia.
Na taki benefit liczy 35 proc. badanych pracowników, natomiast w rzeczywistości otrzymuje go 25 proc. I uwaga! Gdyby konkurencyjna firma kusiłaby pracownika dopłatą do szkoleń, to aż 70 proc. badanych skupiłaby się na nową ofertę pracy.
- Prywatna opieka medyczna.
Dla badanych najbardziej atrakcyjnym dodatkiem pozapłacowym jest prywatna opieka medyczna – tak wskazało niemal 60 proc. respondentów. – Polacy lubią czuć, że mają dostęp do najlepszych lekarzy, specjalistów i badań. To daje im poczucie bezpieczeństwa. Jeśli taki komfort daje firma, w której pracownik jest zatrudniony, staje się lojalny i zmotywowany do pracy – mówi Beata Rosiak, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych INTER Polska, ubezpieczyciela, który ma w ofercie dla firm, ubezpieczenie zdrowotne INTER Vision. Zabezpieczenie sfery zdrowotnej jest szczególnie dla najstarszych pracowników, jak i młodszych, ale posiadających rodziny. O zdrowie chcą też dbać osoby, które wolą zapobiegać, niż leczyć. Słowem ci, którym zależy na badaniach profilaktycznych.
- Karta sportowa.
Im młodsi wiekowo pracownicy, tym większa szansa na motywację do pracy poprzez dofinansowanie aktywności sportowej. Boom na docenianie pracowników poprzez dofinansowanie karnetów sportowych zaczął się kilka lat temu. W dobie mody na zdrowy styl życia ponownie może to być bardzo motywujący dodatek do wynagrodzenia.
- Dofinansowanie nauki języków.
W przypadku tego sposobu motywacji pracownik zyskuje, bo uczy się języka, a pracodawca, bo ma w zespole osobę, która posługuje się np. językiem angielskim biznesowym. Dofinansowanie kursów językowych może być odczytywane, jako element rozwoju w ramach ścieżki kariery. To dodatkowa motywacja.
- Bony zakupowe.
Wydawałoby się, że bony zakupowe są powszechną praktyką w wielu firmach, ale jeśli spojrzeć na badania Pracuj.pl taki benefit stosuje 15 proc. pracodawców. Tymczasem bon zakupowy, zwłaszcza przed świętami, jest szczególnie cenną zachętą do pracy.
- Dofinansowanie dojazdów do pracy.
Polacy są mobilni, ale szefowie stosunkowo rzadko premiują fakt, że pracownicy dojeżdżają do miejsca pracy nawet kilkadziesiąt kilometrów. Dofinansowanie dojazdów ma w ofercie tylko 7 proc. firm, natomiast 20 proc. pracowników oczekiwałoby takiego benefitu.
- Opieka stomatologiczna.
Taki benefit powinien być standardem, a wciąż nim nie jest. Zaledwie 15 proc. marzy o takim dodatku w firmie, a tylko 4 proc. pracodawców go oferuje. – Biały uśmiech i zdrowe zęby mogą przełożyć się na lepsze wyniki sprzedażowe, bardziej kompetentną obsługę klienta czy większą otwartość na współpracę w zespole – mówi Beata Rosiak, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych INTER Polska. – Ubezpieczenie zdrowotne, które oferujemy ma w pakiecie opiekę stomatologiczną – dodaje.
- Zdrowa atmosfera w firmie.
Motywację do pracy tworzą także czynniki pozapłacowe takie jak relacje w zespole, komunikacja z szefem czy podejście firmy do pracownika w ważnych momentach jego życia jak ślub, narodziny dziecka czy przeciwnie, utrata kogoś bliskiego. Jeśli atmosfera w firmie jest zdrowa, wzrasta chęć do pracy.
Źródła:
Kantar, „Życie zawodowe, życie prywatne – work-life balance, Flash Eurobarometr 470”, czerwiec 2019
Pracuj.pl, „Benefity – czyli co motywuje pracowników?”, 2018