Strategia budowania trwałego i oddanego zespołu wymaga odpowiednich narzędzi. Każde z nich powinno przybliżać do poczucia bezpieczeństwa, które warunkuje rozwój. Oto 6 filarów, które tworzą całość.
- Ludzie w sercu organizacji
Zgodnie z turkusową filozofią organizacji w sercu firmy są ludzie. To oni choć pracują zespołowo, to jednocześnie mają przestrzeń to rozwoju kreatywności i innowacyjności. Mamy rynek pracownika, a to oznacza, że pracodawcy muszą szczególnie dbać o zespół i ograniczać kosztowną rotację. – Dziś jesteśmy świadkami początku nowej ery: Ery Człowieka – oceniają wprost eksperci ManpowerGroup, publikując prognozy zatrudnienia na drugi kwartał 2019 roku. „Pracodawcy w Polsce deklarują optymistyczną sytuację w zakresie zatrudnienia w drugim kwartale 2019 r. Zwiększenie całkowitego zatrudnienia planuje 14 proc. objętych badaniem firm, 3 proc. przewiduje redukcję etatów, a 80 proc. deklaruje brak zmian personalnych” – napisano w raporcie.
- Atmosfera
Wśród największych motywatorów pozapłacowych jest przyjazna atmosfera w pracy (66 proc. wskazań) – wynika z badania ARC Rynek i Opinia ze stycznia 2018 r. W przypadku kobiet ten czynnik jest jeszcze bardziej istotny bo wynosi 73 proc., a wśród mężczyzn – 59 proc.Atmosfera jest szczególnie ważna dla pokolenia Z, które wkracza na rynek pracy. Osoby urodzone pod koniec lat 90 lub po 2000 r. deklarują, że wcale nie są skoczkami i cenią poczucie bezpieczeństwa. Aż 40 proc. z nich przyznaje, że mogłoby przepracować w jednej firmie nawet całe życie, gdyby praca była dla nich atrakcyjna — wynika z badania „Zawodowy alfabet pokolenia Z” przygotowanego przez firmę Aterima HR. Aż 93 proc. w tej grupie uważa, że najważniejsza jest atmosfera, dopiero na kolejnych miejscach jest wynagrodzenie, pewność zatrudnienia i przełożony, który dzieli się doświadczeniem.
- Równowaga
Staramy się zachowywać równowagę między życiem zawodowym a osobistym – wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Aż 60 proc. zwraca uwagę na oddzielenie pracy i życia zawodowego. Z kolei 37 proc. chce, aby szefostwo dostrzegało potrzeby pracowników. Konieczność wprowadzenia balansu pomiędzy pracą a prywatnością, dostrzegają zarówno dojrzali pracownicy, jak i ci wchodzący na rynek. Młodzi z pokolenia Z – jako jeden z przejawów wdrażania idei work&balance w życie – postrzegają elastyczne godziny pracy. W badaniach aż 73 proc. wskazuje, że to istotny czynnik. Co istotne, elastyczne godziny pracy nie mogą zmniejszać poczucia bezpieczeństwa.
- Relacje oparte na zaufaniu
Kluczem do zaangażowania i poczucia bezpieczeństwa jest zaufanie. Jeśli dostrzegamy, że szef nam ufa, docenia, powierza istotne zadania, czujemy chęć do dalszej pracy. W analizie do badań o pokoleniu Z czytamy: „Wyniki badania świadczą o dojrzałości i przemyślanym podejściu do życia młodego pokolenia. Młodzi ludzie przywiązują wagę do wynagrodzenia, ale co ciekawe również do innych czynników, które pracodawcę kosztują już zdecydowanie mniej. Są to atmosfera w pracy, pewność zatrudnienia, przełożony, który dzieli się wiedzą i doświadczeniem czy rozwój poprzez udział w ciekawych projektach, które stanowią także wyzwanie czy elastyczne godziny. Elementy te mogą natomiast stać się wyróżnikami pracodawcy na rynku pracy”.
- Parasol ochronny
Wydawać by się mogło, że ubezpieczenie medyczne doceniają głównie dojrzali stażem pracownicy. Tymczasem z badania „Zawodowy alfabet pokolenia Z”, że ubezpieczenie medyczne to bardzo ważny benefit motywacyjny dla 73 proc. młodych. W komentarzu do raportu napisano wprost: „Jeśli myślisz, że dodatkowe ubezpieczenie albo pakiet medyczny czy sportowy to lep na młodych ludzi, to przestań się łudzić. Pokolenie Z traktuje dziś benefity jako standard”. Słowem taki standard trzeba oferować, chcąc być konkurencyjnym pracodawcą na rynku. Młodzi pracownicy także oczekują poczucia bezpieczeństwa.
- Stabilizacja finansowa
Klamrą spinającą całość są finanse i pewna związana z nimi stabilizacja, i potrzeba bezpieczeństwa. Dojrzała firma musi zapewniać możliwość rozwoju zawodowego i powiązaną z tym siatkę płac.
Więcej na www.interpolska.pl