Oczekiwania pacjentów a realia. Jakie ubezpieczenie chroni lekarzy przed roszczeniami pacjentów?

Pacjenci mają konkretne wymagania w kwestiach dostępu do jakości usług medycznych. Oczekiwania a realia są rozbieżne, co prowadzi do frustracji i konfliktów. Lekarze potrzebują profesjonalnego wsparcia prawnego na wypadek sporu z pacjentem.

Rzeczywistość w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) odbiega od oczekiwań pacjentów – wynika z sondażu „Jaką podstawową opiekę zdrowotną mamy, a jakiej potrzebujemy?” przeprowadzonego w ramach projektu „Razem dla Zdrowia” zrealizowanego z udziałem Naczelnej Izby Lekarskiej, Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych oraz Naczelnej Izby Aptekarskiej. Oto jedne z największych rozbieżności:

  1. Umawianie się na wizytę
    Oczekiwania. Większość respondentów chciałaby się na wizyty w poradni umawiać telefonicznie (76 proc.), poprzez internetowy kalendarz wizyt (66 proc.), przez internetowy formularz kontaktowy (45 proc.).
    Realia. Trzy czwarte pacjentów umawia wizyty telefonicznie. Duża grupa pacjentów (28 proc.) czeka po „numerek” do lekarza od wczesnych godzin rannych. Z maila, formularza kontaktowego lub kalendarza wizyt korzysta zaledwie 9 proc. respondentów.2. Kwestia lekarzy
    Oczekiwania. Zdaniem 97 proc. respondentów pacjenci powinien mieć możliwość dokonania wolnego wyboru lekarzy.
    Realia. Pacjenci wskazują na istnienie problemu komunikacji z lekarzem. Ponad 30 proc. pacjentów nie ma możliwości kontaktu z lekarzem w momencie pilnej potrzeby pomocy lub konsultacji.

    3. Badania diagnostyczne
    Oczekiwania. 93 proc. pacjentów wolałaby leczyć chorobę przewlekłą u lekarzy specjalistów. Poza tym 43 proc. respondentów wskazało, że lekarz POZ powinien dać skierowanie i nie wskazywać, gdzie pacjent powinien się zgłosić, aby dać pacjentowi swobodny wybór specjalisty.
    Realia. 40 proc. badanych podkreśla niechęć lekarzy do zlecania badań diagnostycznych i profilaktycznych. Większość badanych pacjentów (65 proc.) miała zlecone maksymalnie dwa badania dodatkowe przez lekarza w ciągu roku.

    Pacjenci mają inne oczekiwania, a w innych realiach funkcjonują. Różnice rodzą frustracje, a te prowadzą do sporów, także sądowych. Odpowiedzią jest polisa INTER Ochrona Prawna.

    Oczekiwania. Lekarze oczekują, że ktoś zdejmie im z głowy problem, jakim jest widmo sprawy sądowej. Już od momentu podejrzenia, że może być zgłoszone przeciwko nim roszczenie, aż do samego końca sprawy sądowej, oczekują wsparcia profesjonalisty. Chcą mieć pewność, że mogą liczyć na pomoc m.in. w sprawach cywilnych i karnych. Liczą też na zapewnienie finansowania kosztów sporu.
    Realia. Ubezpieczenie INTER Ochrona Prawna spełnia oczekiwania lekarzy.

Więcej informacji na www.interpolska.pl

Wróć na górę