e-zdrowie. W jakim stopniu internet rozwiązuje problemy lekarzy i pacjentów?

e-zdrowie. W jakim stopniu internet rozwiązuje problemy lekarzy i pacjentów?

Porady przez telefon lub internet, wystawianie e-zwolnień, korzystanie z aplikacji do zarządzania wizytami pacjentów – to powoli staje się codziennością w pracy lekarzy. Coraz chętniej otwierają się oni na dobrodziejstwa cyfryzacji, w tym także na możliwość zakupu produktów i usług online. Czy dotyczy to także ubezpieczeń zawodowych?

Poranne kolejki do lekarza odchodzą w przeszłość. Aż 88 proc. lekarzy umożliwia pacjentom zapisanie się do nich przez telefon, a 48 proc. wprowadziła możliwość rejestracji przez internet. Co więcej, 38 proc. umożliwia opcję odebrania wyników przez telefon lub internet, a 24 proc. lekarzy ułatwia sobie pracę poprzez korzystanie z aplikacji zarządzających wizytami pacjentów, płatnościami i receptami.
Takie wnioski płyną z raportu „e-Zdrowie oczami Polaków”. W badaniu rozmawiano zarówno z pacjentami, jak i lekarzami.
Co ciekawe, deklaracje lekarzy pokryły się z doświadczeniami pacjentów. Już 60,8 proc. pacjentów zadeklarowało, że umawia się na wizytę telefonicznie, a 44,9 proc. próbowało rejestracji online. Na odbiór e-wyników zdecydowało się 29 proc. badanych.

Lekarze chcą e-recept i e-systemu z wiedzą o pacjentach

Zdaniem lekarzy w kwestii telemedycyny jest jeszcze wiele do zrobienia. Takiego zdania jest 80 proc. z nich. Obecnie z ich wyliczeń wynika, że szukanie historii choroby, wypisywanie recept, uzupełnienie danych osobowych i wypisywanie zwolnień zajmuje im ok. 15 min. Zakładając, że na wizytę przypada 20 min, na zbadanie pacjenta pozostaje jedynie 5 min.
Co mogłoby usprawnić pracę lekarzy? Ich zdaniem przyszłość należy do elektronicznych recept – takie rozwiązanie przewiduje 85 proc. lekarzy. Poza tym 82 proc. uważa, że o wizycie będzie przypominała aplikacja, a 79 proc – ma nadzieję, że informacje o historii i wynikach pacjenta, lekarz będzie posiadał w dedykowanym do tego e-systemie.

e-zwolnienia już działają

O ile dane z raportu odnoszą się do kwestii przyszłości, o tyle służba zdrowia przeszła już pierwszą cyfrową rewolucję 1 grudnia ub. r. Od tego czasu wystawiane są bowiem e-zwolnienia. W komunikacie z 7 lutego ZUS poinformował, że od grudnia wystawiono już ponad 5 mln elektronicznych zwolnień lekarskich; jedynie 28 tys., czyli niecałe 0,6 proc. stanowiły zwolnienia papierowe. Średnio do ZUS wpływa 75 tys. zwolnień elektronicznych dziennie, czyli 52 na minutę.

Rewolucja technologiczna w sektorze medycznym do 2022 roku
Niewątpliwie wchodzimy w cyfrową epokę. Potwierdza to raport „A journey towards smart health. The impact of digitalization on patient experience”, przygotowany przez firmę doradczą Deloitte. Jedna z tez zakłada, że do 2022 roku medycyna będzie w pełni przewidywalna, prewencyjna, spersonalizowana i partycypacyjna. Trendem, który stanie się powszechny będą e-wizyty, e-recepty, śledzenie postępu choroby, diagnozowanie i leczenie za pomocą zdalnego monitorowania cyfrowego.

E-usługi dla lekarzy
Lekarze stają się sprawnymi użytkownikami sieci. Nie tylko w obszarze medycyny, ale także w innych sferach życia prywatnego i zawodowego. Właśnie dlatego za zmianami podąża sektor ubezpieczeń. – Lekarze mogą przez internet zapoznać się z naszą ofertą ubezpieczeniową i sfinalizować zakup polisy. Już jako nasi klienci mogą korzystać z konsultacji telefonicznych lub wideo rozmowy z prawnikami. Dajemy także możliwość złożenia przez internet wniosku o wypłatę odszkodowania. Rozwijamy ofertę  obsługę online, aby maksymalnie dopasować się do potrzeb tej grupy zawodowej i zmieniającego się rynku usług – mówi Andrzej Twardowski, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Medycznych i OC INTER Polska. Lekarze są grupą zawodową, która chłonie coraz szybciej technologiczne nowości, a internet staje się narzędziem pracy. Cyfryzacja niesie poprawę życia społecznego.

Przypisy:

LekSeek oraz Gabinet dr Widget, e-zdrowie oczami Polaków”, 2018 rok, http://zdrowastrona.pl/images/articles/raportEzdrowie.pdf

Deloitte, „A journey towards smart health. The impact of digitalization on patient experience”, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/technologie-cyfrowe-zrewolucjonizuja-sektor-opieki-medycznej.html

Wróć na górę